Журналы
Серии
Начальная страница
Конечная страница
УДК
Раздел
Файл Скачать Изменить файл
Название RU
Авторы RU
Аннотация RU Анализируется политическое развитие переходных обществ постсоветского пространства на примере Грузии. В период 1991–2010 гг. функционирование политической системы Грузии было отмечено масштабными дисфункциями и по основным параметрам характеризовалось низким уровнем эффективности. Нарастание дисфункций в основных сферах политической системы (распределении ресурсов, системе политического управления, механизмах политической партиципации и политического представительства) является предпосылкой ее дестабилизации. Чем большее количество параметров политической системы демонстрируют дисфункциональные характеристики, тем выше уровень нестабильности политической системы и ниже степень ее устойчивости. Дисфункции распределения ресурсов в грузинском обществе присутствуют перманентно на протяжении всего периода ее независимого политического развития, что проявляется в низком уровне социально-экономического благосостояния, а также в высокой степени социального расслоения общества. Система политического управления Грузии на протяжении рассматриваемого периода оставалась наиболее существенным источником нестабильности политической системы Грузии. Усилению данного фактора способствуют низкая институциональность политической системы в целом и фактическое отсутствие горизонтального разделения властей в частности. Дисфункции политической партиципации в грузинском обществе проявлялись во всплесках неконвенциональной политической активности, которые, как правило, сопровождали смену политической власти в стране. Политические партии и партийная система как механизм представительства интересов характеризуются невысокой эффективностью, что позволяет констатировать наличие дисфункции политического представительства интересов в Грузии. Политические партии ориентированы на выполнение консолидации и легитимации правящих политических элит, в то время как функция политического представительства интересов общества выполняется слабо. Политическая система Грузии демонстрировала в разных сочетаниях все четыре дисфункции, которые в отдельных случаях приобретали форму кризиса. Повышение эффективности политической системы Грузии, преодоление ею системной нестабильности должно осуществляться поэтапно во всех функциональных направлениях, начиная от оптимизации процессов распределения ресурсов в обществе и качественного изменения системы политического управления.
Ключевые слова RU
Литература RU 1. Антадзе И. Парламентские выборы в Грузии [Электронный ресурс] / И. Антад-зе. – URL: http://www.ca-c.org/journal/cac-06-1999/antadse.shtml (дата обращения: 01.06.2015). 2. Адвадзе В. С. Экономика Грузии: мифы и реальность [Электронный ресурс] / В. С. Адвадзе. – URL: http://www.rodon.org/polit-080707115842 (дата обращения: 01.06.2015). 3. Барамидзе И. Равнение на середину / И. Барамидзе, М. Калмацкий // Новые известия. – 2008. – 2 апр. 4. Ваал де Т. Выбор Грузии. Какой курс выбрать в период неопределенности? / Томас де Ваал ; пер. с англ. М. Коробочкина ; Моск. центр Карнеги. – М. : [б. и.], 2011. – 67 с. 5. Зазнаев О. И. Парламентаризация в постсоветских странах / О. И. Зазнаев // Учен. зап. Казан. гос. ун-та. – 2009. –Т. 151, кн. 1. – С. 119–131. 6. Леков Р. В. Политический процесс в Грузии: влияние Российской Федерации и США : дис. ... канд. полит. наук / Р. В. Леков. – Владикавказ, 2009. – 245 с. 7. Леков Р. В. Трансформация политического процесса в Грузии: реформа электоральной системы / Р. В. Леков // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер. Политология. – 2009. – № 4. – С. 20–29. 8. Пальшков К. Посткоммунистическая трансформация стран Закавказья: партийный аспект [Электронный ресурс] / К. Пальшков. – URL: http://bsclupan.asm.md: 8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/325/15.pdf?sequence=1 (дата обращения: 01.06.2015). 9. Тихонов Д. Ю. Современное состояние и развитие партийной системы Грузии [Электронный ресурс] / Д. Ю. Тихонов. – URL: http://teoria-practica.ru/-6-2011/politics/tikhonov.pdf (дата обращения: 01.06.2015).
Название EN
Авторы EN
Аннотация EN The article is devoted to political development of transitional societies on post-Soviet area in the case of Georgia. In 1991–2010, the functioning of the political system in Georgia was marked by widespread dysfunction and characterized by low efficiency on basic parameters. Growing dysfunction in main areas of the political system (distribution of resources, system of political management, mechanisms of political participation and political representation) is a prerequisite for its destabilization. The greater the number of parameters of the political system demonstrate dysfunctional characteristics, the higher the level of instability of the political system is and the lower degree of its stability is. Dysfunction of resource distribution in Georgian society is permanent throughout the period of its independent political development, which is evidenced in low socio-economic welfare, as well as a high degree of social stratification. The system of political control of Georgia during the period under review remained the most significant source of instability of the political system of Georgia. Low institutionality of the political system in general and virtual lack of horizontal division of powers in particular makes this factor strengthened. Dysfunction of the political participation in Georgian society was evident in bursts of unconventional political activity, which usually accompanied change of political rule in the country. Political parties and the party system as a mechanism of representation are characterized by low efficiency, which suggests existence of dysfunction of political representation of interests in Georgia. Political parties focus on achieving consolidation and legitimization of the ruling political elites, while the function of political representation of the interests of society is weak. The political system of Georgia demonstrated all four dysfunction in different combinations, which in some cases took the form of a crisis. Improving the efficiency of the political system of Georgia, overcoming its system instability should be implemented gradually in all functional areas, ranging from optimization of distribution of resources in the society to qualitative change of the system of political management.
The article is devoted to political development of transitional societies on post-Soviet area in the case of Georgia. In 1991–2010, the functioning of the political system in Georgia was marked by widespread dysfunction and characterized by low efficiency on basic parameters. Growing dysfunction in main areas of the political system (distribution of resources, system of political management, mechanisms of political participation and political representation) is a prerequisite for its destabilization. The greater the number of parameters of the political system demonstrate dysfunctional characteristics, the higher the level of instability of the political system is and the lower degree of its stability is. Dysfunction of resource distribution in Georgian society is permanent throughout the period of its independent political development, which is evidenced in low socio-economic welfare, as well as a high degree of social stratification. The system of political control of Georgia during the period under review remained the most significant source of instability of the political system of Georgia. Low institutionality of the political system in general and virtual lack of horizontal division of powers in particular makes this factor strengthened. Dysfunction of the political participation in Georgian society was evident in bursts of unconventional political activity, which usually accompanied change of political rule in the country. Political parties and the party system as a mechanism of representation are characterized by low efficiency, which suggests existence of dysfunction of political representation of interests in Georgia. Political parties focus on achieving consolidation and legitimization of the ruling political elites, while the function of political representation of the interests of society is weak. The political system of Georgia demonstrated all four dysfunction in different combinations, which in some cases took the form of a crisis. Improving the efficiency of the political system of Georgia, overcoming its system instability should be implemented gradually in all functional areas, ranging from optimization of distribution of resources in the society to qualitative change of the system of political management.
Ключевые слова EN
Литература EN